Förstasidan
Välkommen till klassrumsledarskap
Sidan är under uppbyggnad.
För andra artiklar om ledarskap i klassrummet. Gå vidare till classroommanagement.se
Studiero en definition
För att kunna arbeta med att skapa studiero behövs en definition om vad det egentligen innebär och ska vara. Det är svårt att skapa något utan att riktigt veta vad det är. Om många personer tillsammans ska bygga ett hus, är det sannolikt att det finns en detaljerad ritning som beskriver inte bara var det ska stå, utan även detaljer som storlek, form och estetik, såväl som detaljer om ledningar och rör. Om det inte skulle finnas en ritning utan alla byggde efter eget huvud, borde det uppstå allvarliga problem.
Ledarskap, en introduktion
Om ledarskap, chefskap, organisation och grupp. Formella och informella ledare. Medarbetare och ”motarbetare”.
Chefskap och ledarskap används ibland som om de skulle betyda samma sak. Men det finns skillnader. Att vara chef är att inneha en position i en formell organisation. Chef blir den som anställs med en sådan befattning i en organisation. Men för att chefen också ska bli ledare krävs att de personer som chefen bestämmer över, accepterar chefens ledarskap. I den grad chefen lyckas få andra att följa chefens vilja, är chefen också ledare. Chef är en position eller befattning man anställs i. Chefen är alltid chef så länge anställningen varar.
Skolans fysiska miljö
Som nybliven lärare fick jag ett klassrum som blev ”mitt”. Till klassrummet kom eleverna och arbetet började. Efter en tid började jag experimentera lite med möbleringen. Grundmöbleringen var att en kateder stod längst fram vid en tavla. Framför tavlan fanns lika många bänkar som antalet elever. När eleverna arbetade enskilt eller i par, vända framåt mot mig tittade de ibland upp och sökte min blick för att kolla om jag hade koll på dem.