Om ledarskap, chefskap, organisation och grupp. Formella och informella ledare. Medarbetare och ”motarbetare”.
Chefskap och ledarskap används ibland som om de skulle betyda samma sak. Men det finns skillnader. Att vara chef är att inneha en position i en formell organisation. Chef blir den som anställs med en sådan befattning i en organisation. Men för att chefen också ska bli ledare krävs att de personer som chefen bestämmer över, accepterar chefens ledarskap. I den grad chefen lyckas få andra att följa chefens vilja, är chefen också ledare. Chef är en position eller befattning man anställs i. Chefen är alltid chef så länge anställningen varar.
Ledare är den som i relation till andra personer, får dem att göra saker som de inte annars skulle ha gjort. Ledare är en relation. Så länge andra accepterar att följa ledarens vilja är också ledaren ledare. Men det kan finnas de som inte gör det och i relationen till dem är ledaren inte ledare. Graden av ledarskap hos en person är kopplat till graden av medarbetarnas acceptans för ledarskapet.
En lärare som anställs för att ansvara för en klass, blir chef i samma stund som anställningen börjar. Då börjar också processen med att bygga ett ledarskap. I den mån eleverna visar att de accepterar att följa lärarens vilja, ökar ledarskapet. Eleverna intar en roll av ”medarbetarskap” och underordnar sig ”ledarskapet”. Benägenheten att följa ledarskapet kan variera från en situation till en annan. Om eleverna skulle inta roller som ”motarbetare” vilket skulle innebära att de inte gör som läraren önskar, skulle ledarskapet minska i motsvarande grad.
Ledarskap uppstår i situationer som en relation, där andra påverkas att göra saker de annars inte skulle ha gjort.
I en informell organisation som en grupp, finns ingen chef utsedd. Men för det mesta tar någon ledningen och försöker påverka gruppen på olika sätt. En grupp definieras som ett antal personer med en gemensam uppgift. För att genomföra uppgiften kan en eller flera föreslå de andra att göra på ett visst sätt. I den mån andra följer de personer som försöker påverka de andra, uppstår ledarskap utan chefsskap, vilket skulle kunna vara definitionen av informella ledare. Personer som formellt inte är chefer, men ledare i den mån de påverkar andra. Informella ledare kan konkurrera om möjligheter att påverka, men de kan också samverka och komplettera varandra för att göra det som gruppen bildas för. En grupp skulle kunna bildas för en resa. Gruppen åker i väg till en plats där de bor, äter och gör utflykter. Det skulle kunna vara en person som intar rollen som reseledare och lotsar gruppen till boende och restauranger, såväl som att personer turas om att leda. Men det kan också hända att gruppen delas med olika ledare beroende på benägenheten att välja mål/aktivitet.
Människor vistas från det vi föds i olika grupperingar. I dessa relationer kan ledarskap alltid uppstå i motsvarande grad som ”följarskap” finns. Betraktar vi livet i en familj eller en grupp lekkamrater, kan vi också se ledarskap växa fram i det flöde av situationer som utgör ”livet”. Vi tränar oss ständigt genom socialt liv att anpassa oss till att både leda och följa andra. En del personer tenderar att följa i hög grad medan andra prövar och utvecklar ledarskap och påverkar.
Även i formella organisationer med en formellt utsedd chef, pågår samma processer. Det finns informella ledare som påverkar andra jämte chefen. Ibland som en samverkan, men kan också förekomma som en konkurrent till chefen. I en medarbetargrupp kan situationer uppstå där personer påverkar i olika hög grad, och ibland, mer än formell chef.
En organisation beskrivs ofta som en hierarki indelad i olika avdelningar med en chef utsedd. Det ser tydligt ut på papperet med rutor och linjer mellan överordnade och underordnade i olika led. Men det är endast en strategi att förenkla en verklighet som består av en komplex mängd av relationer och viljor. Det är ju inte säkert att alla personer följer den förenklade bilden av strukturen.